Earningsstripping in de vennootschapsbelasting

Gepubliceerd op: 9 oktober 2024

(renteaftrekbeperking)

In artikel 15b van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 is de zogeheten earningsstrippingregeling (ESM) opgenomen. Deze regeling zal met ingang van 1 januari 2025 worden aangepast[1].

Deze factsheet is ook in pdf-format beschikbaar.

Huidige regeling (2024)

Hoofdregel is dat rente die een vennootschap verschuldigd is, aftrekbaar is van de winst waarover vennootschapsbelasting (Vpb) is verschuldigd. De ESM houdt in dat rente onder voorwaarden geheel of deels niet aftrekbaar is (renteaftrekbeperking).

De ESM geldt op dit moment voor:

  • alle vennootschappen die in Nederland Vpb-plichtig zijn,

alsmede voor;

  • alle buitenlandse entiteiten met Nederlands vastgoed;

en houdt in dat de rente niet aftrekbaar is voor zover het saldo van betaalde en ontvangen rente meer bedraagt dan:

  • 20% van de EBITDA;
  • met een minimum van € 1.000.000.

Opknippen

Doordat de eerste € 1.000.000 aan rente altijd aftrekbaar is, worden in de praktijk (vastgoed)vennootschappen opgeknipt. Zo kan meerdere malen gebruik worden gemaakt van deze drempel, waardoor een hoger bedrag aan rente van de winst kan worden afgetrtokken.

Regeling met ingang van 1 januari 2025

Voorgesteld worden de volgende wijzigingen van de ESM:

  • verhoging van het renteaftrekpercentage van 20% naar 25% van de EBITDA;
  • antifragmentatiemaatregel voor vastgoedvennootschappen.

Verhoging percentage

De verhoging van het renteaftrekpercentage geldt voor alle vennootschappen en zorgt voor een wat ruimere aftrek van rente.

Antifragmentatiemaatregel

De voorgestelde antifragmentatiemaatregel houdt in dat de drempel van € 1.000.000 niet geldt ten aanzien van vastgoedvennootschappen.

Wellicht ten overvloede de opmerking dat de drempel van € 1.000.000 voor andere vennootschappen dan vastgoedvennootschappen wel gewoon blijft gelden.

Vastgoedvennootschappen

Dit zijn vennootschappen waarvan de gecorrigeerde bezittingen (activa):

  • gedurende tenminste 50% van het jaar;
  • voor 70% of meer bestaan uit vastgoed,
  • dat rechtens dan wel in feite direct of indirect aan derden ter beschikking wordt gesteld.

Deze beoordeling vindt plaats per belastingplichtige. Voor belastingplichtigen die onderdeel zijn van een fiscale eenheid wordt beoordeeld op het niveau van de fiscale eenheid.

Gecorrigeerde bezittingen

Voor de toets aan het 70%-criterium wordt uitsluitend gekeken naar de bezittingen van de vennootschap. De gecorrigeerde bezittingen zijn alle bezittingen, met uitzondering van:

  • deelnemingen waarop de deelnemingsvrijstelling van toepassing is;
  • vorderingen op verbonden lichamen of natuurlijk personen;
  • bezittingen op de voordelen waarvan de objectvrijstelling van toepassing is.

Derden

Derden zijn anderen dan met de belastingplichtig verbonden lichamen of natuurlijk personen.

Verbonden lichaam[2]:

  • een lichaam waarin belastingplichtige voor tenminste 1/3e belang heeft;
  • en lichaam dat voor tenminste 1/3e belang heeft in belastingplichtige;
  • een lichaam waarin een derde voor tenminste 1/3e belang heeft, terwijl deze derde tevens een 1/3e belang in belastingplichtige heeft.

Verbonden persoon: een natuurlijk persoon die voor tenminste 1/3e belang heeft in belastingplichtige of in een met hem verbonden lichaam.

Ingangsdatum

Het is de bedoeling dat de voorgestelde maatregelen van kracht worden met ingang van de boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2025.

Aanpassingsvoorstellen

Het Register Belastingadviseurs (RB) heeft voorstellen gedaan om de in te voeren regeling zodanig aan te passen dat het reguliere MKB er (nagenoeg) niet door wordt getroffen.

De voorstellen van het RB zijn:

  • drempel niet verlagen naar € 0, maar naar € 100.000;
  • voor het begrip verbonden lichaam/persoon niet een belang van 1/3e, maar van 5% hanteren.

Het RB heeft deze voorstellen al gedaan voordat het wetsvoorstel werd gepubliceerd. Niet duidelijk is op grond van welke overwegingen de voorstellen van het RB niet in het wetsvoorstel zijn verwerkt. Na het indienen van het wetsvoorstel heeft een hernieuwde roep geklonken om ervoor te zorgen dat het “gewone” MKB niet wordt getroffen door de antiframentatiemaatregel.

Actie

Gezien het stadium van behandeling waarin het wijzigingsvoorstel verkeert, is het niet verstandig om nu al actie(s) te ondernemen met als doel de rente te beperken tot het bedrag dat na de wetswijziging vermoedelijk nog aftrekbaar zal zijn, maar moet de behandeling van de voorstellen in de Tweede Kamer worden afgewacht. Wellicht wordt het scherpste kantje er door de politiek toch nog vanaf gehaald.

Deze notitie is bedoeld om een regeling in grote lijnen uiteen te zetten. Met het oog op de leesbaarheid zijn zaken daarom vereenvoudigd weergegeven. VWG is daarom niet aansprakelijk voor de gevolgen van handelingen die naar aanleiding van deze notitie wel of niet zijn uitgevoerd.


[1] Dit is onderdeel van het wetsvoorstel Belastingplan 2025, dat in behandeling is bij de Tweede Kamer.

[2] Voor de definitie van verbonden persoon/lichaam wordt verwezen naar artikel 10a Wet op de vennootschapsbelasting 1969.

Andere artikelen

EINDEJAARSTIPS 2024

We zetten kort een aantal aandachtspunten op een rij, die je wellicht voor de kerstvakantie nog even de revue moet laten passeren.