De Subsidieregeling voor Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) zal met ingang van 24 september 2024 worden opengesteld.
€ 42 miljoen
Doel van de SPRILA is dat ondernemers worden gestimuleerd om laadinfrastructuur aan te leggen (of er advies over in te winnen). Voor de regeling is ongeveer € 42 miljoen beschikbaar, waarvan € 4,3 miljoen is bestemd voor OV-concessiehouders en touringcarbedrijven.
Gesubsidieerd worden de kosten voor advies over en/of de aanschaf van laadinfrastructuur door ondernemers.
Advies
De adviesregeling vergoedt maximaal 50% van de kosten van een externe adviseur, met een maximum van € 3.500. De subsidie wordt per laadlocatie verstrekt. Per (groep) aanvragers bedraagt de subsidie maximaal € 10.000.
Aanleg
De subsidie voor aanleg van laadinfrastructuur moet vooraf worden aangevraagd, behalve wanneer het subsidiebedrag lager is dan € 25.000. Per aanvrager kan per kalenderjaar maximaal € 350.000 subsidie worden aangevraagd. Een extra subsidie kan, onder voorwaarden, worden verkregen voor de investering in een stationaire batterij.
Meer informatie over de SPRILA-regeling vind je op de website van RVO. De tekst van de regeling is gepubliceerd in de Staatscourant.
SPULA
Er is ook een subsidieregeling voor publiek toegankelijke laadlocaties: Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA). Deze regeling heeft een budget van € 15 miljoen en opent op 1 oktober 2024.
Ook over deze regeling vind je nadere informatie op de website van RVO. Ook van deze regeling vind je de tekst in de Staatscourant.