Selecteer een pagina

Nieuwe auto van de zaak?

De regels rond de auto van de zaak zijn ingaande 1 januari 2017 flink gewijzigd. In 2018 verandert er dan ook niet veel.

Bijtellings%

De standaard bijtelling blijft 22%. Voor volledig elektrisch aangedreven auto’s (geen uitstoot van CO2) krijg je een korting van 18%, waardoor de bijtelling 4% bedraagt. Alle kortingen voor hybride aangedreven auto’s zijn vervallen.

Voor auto’s die voor 1 januari 2017 voor het eerst op kenteken zijn gezet, bedraagt de standaard bijtelling 25%. De kortingen op dit percentage (waardoor je bijtelling 14% of 20% bedraagt) houd je gedurende 60 maanden na de maand van de Datum Eerste Toelating (DET) van de auto. Daarna gelden de kortingen van dat moment. Daardoor wordt de bijtelling 25% (NIET 22%).

De Vereniging voor Zakelijke Rijders (VZR) heeft aan de belastingrechter de vraag voorgelegd of dit geen ongeoorloofde discriminatie is. De Rechtbank Den Haag heeft de VZR in het ongelijk gesteld, maar er is (sprong)cassatie ingesteld. Je kunt, ter behoud van rechten, bezwaar maken tegen de belasting die je betaalt over je autobijtelling. Zie ons artikel over dit onderwerp.

Elektrische auto

Als je overweegt om een volledig elektrische auto aan te schaffen, kan je dat het best voor 1 januari 2019 doen. Voor elektrische auto’s die na 2018 op kenteken worden gezet, geldt de bijtelling van 4% namelijk slechts voor de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde. Over de cataloguswaarde boven € 50.000 moet je dan 22% bijtellen.

In februari 2018 wordt de korting voor elektrische auto’s geëvalueerd. Dan kan worden besloten om de percentages bij te stellen.

MRB en BPM

Voor elektrische auto’s geldt in 2018 in het kader van de motorrijtuigenbelasting (MRB) een nihiltarief. Voor een plug-in-hybride auto betaal je de helft van het MRB-tarief.

Bij de aanschaf van een nieuwe auto verschuldigde BPM wijzigt in 2018 een aantal zaken. Er wordt een andere methode gehanteerd voor het meten van de uitstoot van CO2. De BPM-tarieven worden naar beneden bijgesteld. Voor de autokoper is echter vooral de uiteindelijke prijs van het voertuig van belang; niet zozeer hoe die is samengesteld.

Andere artikelen