Selecteer een pagina

Meer werknemers op de fiets

Dat lobbyen zin kan hebben, blijkt weer eens. De fietsbranche is zich sinds de invoering van de werkkostenregeling (WKR) blijven inspannen voor een aantrekkelijke fiscale regeling voor de fiets van de zaak. En dat lijkt nu te lukken.

Nieuwe regeling ingaand 1-1-2020

Dat blijkt uit de antwoorden van Staatssecretaris van Financiën Snel op vragen van het kamerlid Sienot (D66). Natuurlijk deelt Snel de mening van Sienot dat de (elektrische) fiets een gezond, duurzaam en efficiënt alternatief is voor de auto. En het verbaast ook niet dat er in Nederland veel meer auto’s dan fietsen van de zaak zijn (720.000 auto’s tegen 10.000 fietsen).

Maar rechtvaardigt dat een nieuwe fiscale regeling voor de fiets van de zaak? Of is een fiets, ja ook een elektrische, inmiddels zo ingeburgerd dat (fiscale) stimulering helemaal niet nodig is? Politieke vragen, die wij als adviseur niet hoeven te beantwoorden. Zodra de nieuwe regels van kracht worden, hoor je van ons hoe je die het meest voordelig kunt toepassen.

Fiets van de zaak

Een fiscaal vriendelijke fiets van de zaak is ook nu al mogelijk. We leggen het uit in onze factsheet Fiets van de zaak. Zeker niet eenvoudig, maar het is mogelijk om te komen tot een voor werkgever en werknemer aantrekkelijke regeling.

Nieuwe regeling

Snel kondigt een nieuwe regeling aan. Die moet ingaan per 1 januari 2020. Hoe de regeling er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk. Daarover wordt overlegd met de branche. Het moet een duidelijke en eenvoudige fiscale maatregel worden. Het zou zomaar eens een forfaitaire bijtelling bij het loon kunnen worden. Gesuggereerd wordt dat dit 4% van de cataloguswaarde van de fiets zou kunnen bedragen (die 4% is ontleend aan de bijtelling voor een volledig elektrisch aangedreven auto van de zaak).

Wij zijn benieuwd of dan inderdaad 4 op de 10 Nederlanders daadwerkelijk naar het werk gaan fietsen. Uit onderzoek van de RAI vereniging, Bovag en Gazelle blijkt dat zoveel mensen aangeven dat ze bereid zijn om te gaan fietsen, wanneer dat voor hen fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt.

Voor een elektrische fiets van € 3.500 zou dan per jaar € 140 bij het loon moeten worden geteld. Dat kost de werknemer dan maximaal aan belasting (51,95%) slechts € 73. Maar er zijn best veel dagen waarin de auto in Nederland toch echt een prettiger vervoermiddel is.
En Staatssecretaris Snel moet ook nog even in de gaten houden dat het voor de werkgever aantrekkelijk moet zijn om de fiets te verstrekken.

Andere artikelen