Vorige week schreven we een artikel over de voornemens van het Kabinet om de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto’s te verhogen. Staatssecretaris Snel van Financiën antwoordt op Kamervragen dat hij voor elektrische auto’s niet een afwijkende youngtimerregeling wil invoeren.
Youngtimer
Voor het privégebruik van een auto van de zaak moet een bijtelling bij winst of loon worden gedaan. Die bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde van de auto. Volledig elektrisch aangedreven auto’s krijgen een korting van 18%, waardoor de bijtelling 4% bedraagt. Met ingang van 2019 is de korting alleen van toepassing op de eerste € 50.000 van de catalogusprijs van de elektrische auto.
Een youngtimer is een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst op kenteken is gezet. Voor youngtimers wordt de bijtelling gesteld op 35%. Deze 35% wordt echter niet berekend over de catalogusprijs van de auto, maar over de dagwaarde van de auto. De korting van 18% is voor youngtimers niet van toepassing (maar een volledig elektrisch aangedreven auto van ouder dan 15 jaar bestaat uiteraard ook nog niet).
Doordat de waarde van een youngtimer veel lager is dan de cataloguswaarde, is de bijtelling voor een youngtimer vaak fors lager dan voor een auto die jonger is dan 15 jaar. Het spreekt voor zich dat youngtimers daardoor behoorlijk populair zijn onder de zakelijke rijders (uit de antwoorden van de Staatssecretaris blijkt dat er in 2016 rond de 14.000 zakelijke youngtimers in Nederland rond reden).
Vervuilende youngtimer voordeliger
Het is zelfs zo dat een CO2 uitstotende youngtimer fiscaal voordeliger is dan een nieuwe emissieloze elektrische auto. Zeker wanneer de voorgenomen verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s vanaf 2020 wordt doorgevoerd. Daarom wordt de Staatssecretaris door de Kamer opgeroepen om een elektrische auto eerder aan te merken als een youngtimer. In plaats van na 15 jaar zou voor een volledig elektrische auto de bijtelling bijvoorbeeld al na 5 jaar 35% (of minder?) van de dagwaarde moeten bedragen. De Staatssecretaris gaat hier niet in mee, maar kondigt wel aan te komen met nadere plannen voor de tweedehands automarkt.
Truc
RTL Nieuws bericht over een mogelijkheid om te ontkomen aan de per 2019 ingevoerde drempel. Die regel geldt voor auto’s die op of na 1 januari 2019, waar ook ter wereld, voor het eerst op kenteken zijn gezet. Door een in 2018 op kenteken gezette auto vanuit het buitenland naar Nederland te importeren geldt de bijtelling van 4% nog een flinke tijd over de totale cataloguswaarde. De korting op het bijtellingspercentage van 18% blijft namelijk gelden gedurende de 60 maanden na de maand waarin de auto voor heerst op kenteken is gezet.