Selecteer een pagina

De bestelauto van een stratenmaker is niet vies genoeg

Ook voor de bestelauto van de zaak moet een bijtelling bij de winst of het loon worden gedaan. Behalve wanneer voldoende aannemelijk wordt gemaakt dat met de bestelauto per jaar niet meer dan 500 privékilometers worden gereden.

Laatste strohalm

Of de auto moet (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Aan deze regel wordt door ondernemers en werknemers nog wel eens als een laatste strohalm vastgeklampt.

De auto moet dan door aard en inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen.

Een bestelauto is naar inrichting uitsluitend geschikt voor het vervoeren van goederen, wanneer de auto slechts één zitplaats (die voor de bestuurder) heeft. Het gros van de bestelauto’s heeft echter een passagiersstoel, die voor het uitvoeren van de werkzaamheden niet (voldoende) noodzakelijk is.

Een bestelauto is naar aard uitsluitend geschikt voor het vervoeren van goederen, onder andere wanneer de auto zo vervuild is, dat er in redelijkheid geen passagiers in kunnen worden vervoerd.Een Stukadoor lukt het om het Gerechtshof Arnhem hier in 2011 van te overtuigen.

Niet vies (genoeg)

Rechtbank Zeeland-West-Brabant besliste onlangs dat de auto van een stratenmaker niet vies genoeg is. De rechtbank stelt eerst vast dat de bestelauto beschikt over bijrijdersstoelen. De aard van de werkzaamheden van de stratemaker maakt het niet noodzakelijk dat in de auto plek is voor een bijrijder.

Vervolgens stelt de rechtbank vast dat uit aangereikte foto’s en de toelichting daar op niet volgt dat de auto zodanig is vervuild dat die niet meer geschikt is voor het vervoer van personen.

Andere artikelen