Auto van de zaak moet elektrisch

Gepubliceerd op: 29 april 2025

Het Kabinet zet erop in dat alle auto’s van de zaak met ingang van 1 januari 2027 volledig elektrisch worden aangedreven. Dat blijkt uit de Kamerbrief Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025.

Eindheffing

Het wordt geregeld door de invoering van een zogeheten pseudo-eindheffing in de loonbelasting. Dat werkt heel simpel. Voor elke auto die door een werkgever aan werknemers ter beschikking wordt gesteld, betaalt de werkgever een (extra) bedrag aan loonbelasting. Deze belasting mag de werkgever niet op de werknemer verhalen.

De in te voeren pesudo-eindheffing bedraagt 52% van de grondslag voor de bijtelling voor het privégebruik van de auto en moet verdeeld over de loontijdvakken worden voldaan. Als de werknemer een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de auto, mag die voor de berekening van de pseudo-eindheffing NIET van de bijtelling worden afgetrokken.

Voor een auto op benzine met een cataloguswaarde van € 40.000 bedraagt de bijtelling bij het loon van de werknemer (22%): € 8.800. De werknemer betaalt hierover bijvoorbeeld 49,5% loonbelasting (€ 4.356), die wordt ingehouden op het loon. Daarnaast betaalt de werkgever vanaf 2027 de eindheffing van 52% * € 8.800 = € 4.576. Als de werknemer een eigen bijdrage voor privégebruik betaalt van € 8.800, is hij geen loonbelasting verschuldigd, maar betaalt de werkgever nog steeds de pseudo-eindheffing van € 4.576.

De pseudo-eindheffing geldt voor alle auto’s met een verbrandingsmotor (dus ook hybride aangedreven auto’s), zowel personen- als bestelauto’s. Voor veel bestelauto’s zal de pseudo-eindheffing niet gelden omdat geen sprake is van privégebruik, zodat de bijtelling nihil bedraagt. En (bestel)auto’s van niet-werknemers (bijvoorbeeld een ZZP-er met een eenmanszaak) blijven vanzelfsprekend buiten schot omdat die gebruikers niet in de loonbelasting zijn betrokken. Een directeur-grootaandeelhouder is meestal wel werknemer, zodat de BV met de pseudo-eindheffing wordt geconfronteerd.

De pseudo-eindheffing zal gaan gelden voor alle auto’s met een DET (Datum Eerste Tenaamstelling) ná 31 december 2026.

Bekeken wordt nog of de youngtimerregeling moet worden aangepast, om uitwijkeffecten te voorkomen.

Grondslag motorrijtuigenbelasting

Verder wordt door het Kabinet gedacht aan het aanpassen van de grondslag van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Die is nu afhankelijk van het gewicht van de auto. Elektrische auto’s zijn in het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor en worden daardoor zwaarder met MRB belast.

De denkrichting van het Kabinet is dat de heffing van MRB in de toekomst wordt gebaseerd op het voertuigoppervlak. Maar ook andere mogelijkheden worden nog onderzocht.

Andere artikelen