Allergenenwet

Gepubliceerd op: 14 november 2014

20141114_allergenenwet_VWGNijhof

De nieuwe Allergenenwet (een Verorderning van de Europese Unie) betekent dat alle organisaties met een horecavoorziening vanaf 13 december 2014 verplicht zijn de consument te kunnen informeren over allergenen die zijn gebruikt in hun gerechten (onverpakte producten). Niet alleen de horeca zal hier mee te maken krijgen, maar ook onder andere (sport)verenigingen, slagers, buurthuizen en zorginstellingen. Zij zullen allemaal aan de eisen moeten voldoen van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA).

Er zijn verschillende mogelijkheden om de consument te informeren. Dit is afhankelijk van het type bedrijf.
1. Ondernemers geven continue (schriftelijk of elektronisch) informatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van allergenenlijsten bij de menukaart
2. Ondernemers geven mondeling informatie, als gasten hierom vragen:
a. ondernemers bewaren de etiketten van de voedingsmiddelen die in hun gerechten zijn gebruikt;
b. zij stellen een lijst op per menu-item of ingrediënt;
c. zij halen met een e-learning een certificaat als bewijs van kennis over allergenen en omgang met allergenen in de keuken.

De ondernemers moeten informatie aan gasten kunnen geven over de aanwezigheid van veertien allergenen. Dat zijn: ei, glutenbevattende granen, lupine, melk, mosterd, noten, pinda’s, schaaldieren, selderij, sesam, soja, sulfiet, vis en weekdieren. De hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken moeten ook worden vermeld.

Allergenen kunnen ook door contaminatie in levensmiddelen terechtkomen, waarin men deze niet verwacht. Voorbeelden zijn het gebruik van opscheplepels voor dezelfde gerechten, zonder deze tussentijds te reinigen en het produceren van producten in de directe omgeving van andere producten, die bepaalde allergenen bevatten.

Het is de verwachting dat een groep ondernemers niet kan voldoen aan de verplichting tot allergenen-informatie. Deze groep wordt door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) geadviseerd duidelijk aan te geven dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de aan- of afwezigheid van allergenen. Volgens KHN, de NVWA en het ministerie van VWS houdt deze groep zich dan aan de wet.

Door KHN is een leidraad opgesteld voor de diverse horecaondernemingen om tot invulling van de verordening te komen. Deze is terug te vinden op de website van KHN.

De patiëntenvereniging van mensen met een voedselallergie is het niet eens met de bovenstaande aantijging en leidraad. De 4 partijen gaan in oktober met elkaar om tafel om een goede invulling te geven. Tot op de dag van het uitbrengen van dit artikel zijn er nog geen andere afspraken gemaakt.

Speelt dit voor u? Neem dan contact op met de desbetreffende instantie om u verder hierover in te laten lichten!Bij Horeca Stichting Nederland kan bijvoorbeeld een allergenen-training worden gevolgd om de allergenenwetgeving in de praktijk toe te passen.

Andere artikelen